Ecofin Audit Service

  • Romana
  • Русский
  • English (United States)
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
  • default color
  • black color

Evenimente

Sample imageÎntre 05 şi 07 decembrie 2012, în premieră pentru Republica Moldova va avea loc Reuniunea a 119-a a Asambleii Generale a Organizaţiei Europene pentru Calitate (EOQ). Concomitent, îşi va începe lucrările Prima Conferinţă Ştiinţifică Internaţională în domeniul calităţii din Republica Moldova cu genericul ”Managementul şi produse de calitate cu/ prin oameni de calitate” consacrată atât problemelor actuale de management, asigurării calităţii produselor alimentare şi a serviciilor în domeniul învăţământului, cât şi nivelului calităţii vieţii în general.(Citiţi mai mult...)
Sample imagePreşedintele Asociaţiei Auditorilor şi Consultanţilor în Management din Republica Moldova, Directorul general al Firmei de audit „Ecofin-Audit-Service” SRL, redactorul-şef al revistei "Fin-Consultant", economistul, dl. Ion Prisăcaru a semnat un nou volum original, proaspăt apărut la editura ”Gunivas” - ”Revenire la rădăcini”. (Citiţi mai mult...)
Sample imageÎn luna martie 2012, Firma de audit "Ecofin-Audit-Service" SRL, a devenit membru - partener în reţeaua internaţională Crowe Horwath International (Citiţi mai mult...)

Home Fin Lex Arhive

Decembrie 2009

Email Imprimare PDF

Cristina Gurulea.
Şefă a direcţiei juridice a firmei de audit „Ecofin-Audit Service” SRL, magistru în drept.

Noutăţi legislative: monitoringul "Fin-Consultant".
Vă aducem la cunoştinţă în continuare noutăţile, modificările şi completările operate în legislaţia Republicii Moldova pe parcursul lunii decembrie2009.

Antreprenoriat
1.
Ca urmare a modificării Legii privind activitatea de audit nr. 61-XVI din 16 martie 2007, a fost exclusă noţiunea de entitate de interes public. Totodată, noţiunea de entitate de interes public reglementată prin Legea contabilităţii nr. 113-XVI din 27 aprilie 2007 a fost modificată, entitatea de interes public fiind definită drept entitate care are importanţă deosebită pentru public datorită domeniului (tipului) de activitate şi care reprezintă o instituţie financiară, un fond de investiţii, o companie de asigurări, un fond nestatal de pensii, o societate comercială ale cărei acţiuni se cotează la Bursa de Valori a Republicii Moldova. De asemenea, a fost amînat termenul de trecere la Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (SIRF), stabilindu-se că entitatea de interes public este obligată să întocmească rapoartele financiare potrivit SIRF începînd cu 1 ianuarie 2011. (Legea nr. 108-XVIII din 17 decembrie 2009, Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 193-196 din 29 decembrie 2009).

2. În legătură cu faptul că Legea cu privire la tutun şi articolele din tutun nr. 278-XVI din 14 decembrie 2007 interzice fumatul în locurile publice, Agenţia Naţională pentru Protecţia Concurenţei, întru evitarea creării condiţiilor de concurenţă neloială, a emis o Prescripţie prin care a obligat agenţii economici care activează pe teritoriul Republicii Moldova şi gestionează baruri, restaurante, discoteci şi alte localuri publice cu destinaţie similară să întreprindă măsuri de executare a legii menţionate, şi anume – să delimiteze sau să separe spaţii pentru fumători şi nefumători, marcîndu-le în mod obligatoriu cu indicatoare „Zonă pentru fumători” şi „Zonă pentru nefumători”. Spaţiile destinate fumatului trebuie să fie special amenajate, ventilate, dotate cu scrumiere şi extinctoare, să nu depăşească 50% din suprafaţa totală a localului public etc. Totodată, în baza Prescripţiei menţionate, autorităţile publice locale urmează să reexamineze cadrul normativ ce reglementează eliberarea autorizaţiilor de funcţionare agenţilor economici care gestionează baruri, restaurante, discoteci şi alte localuri publice cu destinaţie similară, asigurînd verificarea respectării restricţiilor privind fumatul în locurile publice. (Prescripţia Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei nr. DCF-10-09/31 din 3 decembrie 2009, Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 181-183 din 11 decembrie 2009).

3. În scopul asigurării drepturilor utilizatorilor finali de a beneficia de informaţii complete, comparabile şi uşor accesibile vizînd calitatea serviciilor publice de comunicaţii electronice furnizate, Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei a emis Parametrii de calitate pentru serviciile publice de comunicaţii electronice, care stabilesc: parametrii de calitate pentru serviciul public de telefonie fixă, serviciul public de acces la internet, serviciul public de comunicaţii electronice furnizat prin intermediul reţelelor pe care se utilizează protocolul IP etc. (Hotărîrea Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei nr. 278 din 17 noiembrie 2009, Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 187-188 din 18 decembrie 2009).

4. Persoanele fizice şi juridice care practică pescuitul industrial/comercial în obiectivele acvatice piscicole naturale sînt obligate să nu depăşească cotele de pescuit, care se determină anual, pentru fiecare obiectiv acvatic piscicol natural în parte. Astfel, Ministerul Mediului a emis Ordinul nr. 4 din 27 noiembrie 2009, prin care a aprobat cotele de pescuit pentru anul 2010. (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 173 din 1 decembrie 2009).

5. Întru siguranţa produselor de origine animală destinate consumului uman şi prevenirii transmiterii de boli de la animale la om, Guvernul a emis Hotărîrea cu privire la unele condiţii privind autorizarea importului sau tranzitului intestinelor de origine animală, aprobînd formularele certificatelor necesare de a fi obţinute şi stabilind că:

  • importul loturilor de intestine urmează a fi autorizat de către Agenţia Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Produselor de Origine Animală;
  • tranzitul prin teritoriul Republicii Moldova al loturilor de intestine de origine animală urmează a fi însoţit de un certificat sanitar-veterinar, semnat de medicul veterinar oficial din ţara de origine.

(Hotărîrea Guvernului nr. 838 din 17 decembrie 2009, Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 193-196 din 29 decembrie 2009).

Legislaţia fiscală
1.
Au fost operate modificări şi completări la Codul fiscal nr. 1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007):

  • A fost introdusă noţiunea de campanie promoţională - modalitate de promovare a vînzărilor prin organizarea de concursuri, jocuri, loterii anunţate public şi desfăşurate pe o perioadă de timp limitată, cu acordarea de cadouri, premii, cîştiguri (art. 5, pct. 38)). Astfel, în situaţia în care acordarea diferitor cadouri în formă monetară sau nemonetară în scop de publicitate nu se va încadra în noţiunea de campanie promoţională, agenţii economici nu vor putea aplica art. 901 (1)-(2) al Codului fiscal.
  • Au fost introduse în categoria veniturilor neimpozabile veniturile obţinute de persoanele fizice cetăţeni ai Republicii Moldova de la înstrăinarea terenurilor cu destinaţie agricolă (art. 20 lit.o1).
  • Cu începere de la 1 ianuarie 2009 a fost majorată scutirea personală a persoanei fizice rezidente de la 7200 lei la 8100 lei anual (art. 33). De asemenea, a fost majorată scutirea pentru persoanele întreţinute de la 1680 lei la 1800 lei anual (art. 35).
  • Începînd cu perioada fiscală 2010, urmează a fi impozitată la sursa de plată suma retrasă din capitalul social aferentă majorării capitalului social din repartizarea profitului net şi/sau altor surse constatate în capitalul propriu între acţionari (asociaţi) în conformitate cu cota de participaţie depusă în capitalul social (901 (31) lit.b)).
  • Fiecare plătitor de cîştiguri de la jocurile de noroc este obligat să reţină din fiecare cîştig şi să verse la buget un impozit în mărime de 18% (901 (33)). Pînă la 31.12.2009, impozitul în cauză constituia 10%.
  • S-a stabilit că nu constituie obiecte impozabile cu TVA:
    • livrarea mărfurilor, serviciilor efectuată în interiorul zonei economice libere;
    • venitul sub formă de dobîndă obţinut de către locator în baza unui contract de leasing;
    • livrarea de mărfuri şi servicii efectuată cu titlu gratuit în scopuri de publicitate şi/sau de promovare a vînzărilor în mărime de 0,1% din venitul din vînzări obţinut pe parcursul anului precedent anului în care se efectuează această livrare;
    • transmiterea proprietăţii în cadrul reorganizării agentului economic (art. 95 (2)).
  • S-a introdus cota TVA redusă, în mărime de 8% la zahărul din sfeclă de zahăr importat şi/sau livrat pe teritoriul ţării şi la producţia din fitotehnie şi horticultură în formă naturală şi producţia din zootehnie în formă naturală, masă vie şi sacrificată, produsă şi livrată pe teritoriul ţării (art. 96 lit.b)).
  • Momentul achitării TVA la buget în cazul importului de servicii constituie deja data prestării serviciului, indicată în documentul care confirmă prestarea serviciului şi nu momentul achitării plăţii pentru serviciul importat, după cum a fost pînă la 31.12.2009 (art. 101 (4)).
  • A fost exclusă interdicţia de a efectua restituirea TVA în contul stingerii obligaţiilor fiscale administrate de organele vamale (art. 101 (5)). Aceasta va facilita procedurile de efectuare a transferurilor în cadrul bugetului de stat din contul obligaţiilor fiscale, administrate de organele fiscale, în contul obligaţiilor administrate de organele vamale, inclusiv – şi în cazurile cesiunilor reglementate de Codul fiscal. De asemenea, modificarea în cauză va ameliora situaţia economico-financiară a contribuabililor.
  • Au fost scutite de TVA serviciile de înregistrare de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali şi de furnizare a informaţiei din registrele de stat respective (art. 103 (1) pct. 6).
  • De asemenea, au fost scutite de TVA toate serviciile de transportare a pasagerilor pe teritoriul ţării (urban, suburban, interurban) şi serviciile de comercializare a biletelor pentru transportul de pasageri pe teritoriul ţării (art. 103 (1) pct. 17).
  • Au fost excluse de la categoria livrărilor scutite de TVA şi incluse în categoria livrărilor impozitate la cota zero a TVA importul şi/sau livrarea pe teritoriul ţării a mărfurilor, serviciilor destinate proiectelor de asistenţă investiţională, finanţate din contul împrumuturilor şi granturilor acordate Guvernului sau acordate cu garanţie de stat, din contul împrumuturilor acordate de organismele financiare internaţionale (inclusiv – din cota-parte a Guvernului), precum şi din contul granturilor acordate instituţiilor finanţate de la buget (art. 104 lit. c1).
  • Pentru a concretiza data livrării bunurilor imobile, s-a reglementat expres că în cazul livrării de bunuri imobiliare, data livrării se consideră data trecerii bunurilor imobiliare în proprietatea cumpărătorului la data înscrierii lor în registrul bunurilor imobiliare (art. 108 (3)).
  • A fost completat art.111, care reglementează locul livrării serviciilor, stabilindu-se că pentru serviciile prestate în domeniul ştiinţei, divertismentului locul prestării serviciilor se consideră locul prestării efective a serviciilor. De asemenea, s-a prevăzut expres că pentru serviciile de marketing locul prestării serviciilor se consideră sediul beneficiarului serviciului. Pentru serviciile de telefonie IP – locul livrării serviciului a fost stabilit sediul (domiciliul) prestatorului.
  • Întru stabilirea normelor clare în privinţa menţinerii calităţii de plătitor al TVA pentru contribuabilii care-şi suspendă activitatea, art. 113 a fost completat cu alineatul 5, care stabileşte că în cazul suspendării activităţii, subiectului impozabil, în conformitate cu legislaţia în vigoare, înregistrarea în calitate de contribuabil TVA nu i se anulează, iar perioada de suspendare a activităţii nu se ia în calcul la aprecierea plafonului de 100.000 lei (plafon minim al livrărilor impozabile pe care trebuie să-l menţină plătitorul TVA pentru a nu fi anulat ca contribuabil TVA). În cazul efectuării livrărilor în perioada de suspendare a activităţii, obligaţiile şi drepturile contribuabilului TVA se restabilesc din prima zi a lunii în care au fost efectuate aceste livrări.
  • Au fost introduse în categoria mărfurilor supuse accizelor obiectele din cristal cu plumb, de asemenea, la majoritatea mărfurilor s-a mărit cota accizului (Anexa la titlul IV).
  • Pentru sporirea responsabilităţii contribuabililor, a fost stabilită pedeapsa (18000 lei) pentru comiterea repetată în anul fiscal a încălcării ce ţine de desfăşurarea activităţii de întreprinzător fără a utiliza maşina de casă şi control şi/sau terminalul POS (art. 254 (4)).
  • S-a introdus amenda în mărime de 10% din valoarea tranzacţiei cu mărfurile de importanţă socială aprobate de Guvern (dar nu mai puţin de 500 lei), în cazul neincluderii în factură şi/sau în factura fiscală, sau în cazul indicării eronate a:
    • preţului de livrare pentru o unitate, inclusiv – TVA fixat de producătorul mărfurilor – la mărfurile produse pe teritoriul ţării;
    • preţului de achiziţie, inclusiv – TVA – la mărfurile importate pentru care este stabilită cota-standard a TVA;
    • preţului de achiziţie, exclusiv – TVA – la mărfurile importate pentru care este stabilită cota redusă a TVA (art. 257 (6)).

Aceste şi alte completări şi modificări la Codul fiscal au fost publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 193-196 din 29 decembrie 2009 şi au intrat în vigoare la data de 01 ianuarie 2010. (Legea nr. 108-XVIII din 17 decembrie 2009).

2. A fost modificat art. 24 din Legea nr. 1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007). Astfel, întru susţinerea persoanelor fizice care deschid depozite bancare, a fost prelungită pînă în anul 2015 scutirea de achitarea impozitului pe venit din dobînzile obţinute din deţinerea depozitelor bancare. De asemenea, nu vor fi impozitate pînă în anul 2015 dobînzile persoanelor juridice aferente depozitelor bancare depuse pe un termen ce depăşeşte 3 ani şi valorile mobiliare corporative sub formă de obligaţiuni emise pe un termen ce depăşeşte 3 ani. Acestea şi alte modificări au fost publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 193-196 din 29 decembrie 2009. (Legea nr. 108-XVIII din 17 decembrie 2009).

3. A fost modificată şi completată Legea nr. 1054-XIV din 16 iunie 2000 pentru punerea în aplicare a titlului IV din Codul fiscal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007). Întru perfecţionarea legislaţiei privind supunerea cu acciz a articolelor giuvaiere din metale preţioase, s-au introdus prevederile potrivit cărora agenţii economici în adresa cărora persoanele fizice şi juridice livrează articole giuvaiere din metale preţioase şi pietre preţioase supuse accizelor, inclusiv – articole importate, fără documente justificative (copia declaraţiei vamale, documentul de plată, alte documente ce confirmă achitarea accizului) pentru comercializarea ulterioară: calculează şi achită accizul, ţin o evidenţă separată a mărfurilor supuse accizelor primite pentru comercializare de la persoane fizice şi juridice fără confirmarea documentară a achitării de către acestea a accizului, prezintă declaraţia privind achitarea accizelor. (Legea nr. 108-XVIII din 17 decembrie 2009, Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 193-196 din 29 decembrie 2009).

4. De asemenea, a fost modificată şi completată Legea nr. 1056-XIV din 16 iunie 2000 pentru punerea în aplicare a titlului VI din Codul fiscal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007). (Legea nr. 108-XVIII din 17 decembrie 2009, Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 193-196 din 29 decembrie 2009).

5. Ca urmare a completării art. 4 din Legea nr. 408-XV din 26 iulie 2001 pentru punerea în aplicare a titlului V al Codului fiscal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), au fost specificate categoriile de agenţi economici care nu sînt obligaţi să instaleze terminale POS, şi anume – agenţii economici al căror volum de vînzări din comerţul cu ridicata şi/sau cu amănuntul, şi/sau din prestarea serviciilor a depăşit 2 milioane de lei pe parcursul anului precedent nu sînt obligaţi, în termen de pînă la 1 iulie a anului imediat următor, să instaleze terminale POS, inclusiv – în subdiviziunile în care, în aceeaşi perioadă, volumul de vînzări a depăşit 500000 de lei, în cazul în care:

  • achitările plăţilor au fost efectuate exclusiv prin virament bancar, cu excepţia celor efectuate de băncile comerciale,
  • activităţile menţionate se desfăşoară în sate (comune), cu excepţia celor aflate în componenţa municipiilor şi oraşelor. Aceste şi alte modificări au fost publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 193-196 din 29 decembrie 2009. (Legea nr. 108-XVIII din 17 decembrie 2009).

6. Potrivit Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010 s-au stabilit următoarele:

  • În anul 2010 contribuţia individuală de asigurări sociale de stat obligatorii, datorată de salariaţii asiguraţi, angajaţi prin contract individual de muncă sau prin alte contracte în vederea îndeplinirii de lucrări sau prestării de servicii, de persoanele care desfăşoară activitate în funcţie electivă sau sînt numite în autorităţi executive, de notarii de stat, de judecători, de procurori, de avocaţii parlamentari a fost menţinută la nivelul cuantumului stabilit pentru anul 2009, constituind 6% din salariu şi din alte recompense. Contribuţia de asigurări sociale de stat datorată de angajatori constituie 23% la fondul de salarizare şi la alte recompense.
  • Angajatorii pentru asigurarea socială a angajaţilor lor care activează în condiţii speciale de muncă (lista acestora se conţine în Anexa nr. 6 a Legii şi vizează o anumită categorie de personal din aviaţia civilă) vor achita contribuţia de asigurare socială de stat obligatorie în mărime de 33% la fondul de salarizare şi la alte recompense.
  • În cazul asigurării în mod individual, pe bază de contract încheiat cu Casa Naţională de Asigurări Sociale, contribuţia de asigurare socială de stat va constitui 4044 lei pe an, iar în cazul persoanelor fizice proprietari sau arendaşi de terenuri agricole, care prelucrează terenul în mod individual – în sumă de 996 lei pe an, dar nu mai puţin de 1/12 din sumele respective lunar, ceea ce acordă plătitorului dreptul la pensie minimă pentru limită de vîrstă şi la ajutor de deces.
  • Pentru titularii patentei de întreprinzător (cu excepţia pensionarilor, invalizilor, precum şi a persoanelor care se atribuie la alte categorii de plătitori ai contribuţiei de asigurări sociale de stat obligatorii) s-a prevăzut expres obligaţia de a transfera la bugetul asigurărilor sociale de stat 4044 lei anual pentru o persoană, dar nu mai puţin de 1/12 din această sumă lunar, în funcţie de durata activităţii desfăşurate în baza patentei.
  • A fost micşorată penalitatea pentru neplată în termen a contribuţiei de asigurări sociale de stat obligatorii de la 0,3% la 0,1% din suma datoriei pentru fiecare zi de întîrziere.
  • Pentru anul 2010 a fost majorat cuantumul indemnizaţiei unice la naşterea copilului. Aceasta va constitui 1700 lei pentru primul copil şi 2000 lei pentru fiecare copil următor.
  • Tipurile drepturilor şi veniturilor din care nu se calculează contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii (Anexa nr. 5 a Legii) au rămas aceleaşi, fiind concretizat doar pct. 24 aferent donatorilor de sînge. Astfel, s-a prevăzut expres că nu se calculează contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii (inclusiv – contribuţia individuală de asigurări sociale de stat obligatorii) din plăţile compensatorii pentru donarea de sînge conform Hotărîrii Guvernului nr. 1240 din 27 octombrie 2006 cu privire la aprobarea normelor de asigurare cu produse alimentare, medicamente şi consumabile a bolnavilor (maturi şi copii), precum şi a normelor de compensare a donatorilor de sînge şi alimentaţia lor.

(Legea nr. 129-XVIII din 23 decembrie 2009, Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 193-196 din 29 decembrie 2009).

7. Potrivit Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2010, prima de asigurare obligatorie de asistenţă medicală calculată în mărime procentuală la salariu şi la alte recompense s-a stabilit în mărime de 7% (3,5 % pentru angajator şi 3,5 % pentru salariat). Prima de asigurare obligatorie de asistenţă medicală calculată în sumă fixă în valoare absolută s-a stabilit în mărime de 2478 lei. (Legea nr. 128-XVIII din 23 decembrie 2009, Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 193-196 din 29 decembrie 2009.)

8. Guvernul a aprobat Regulamentul privind modul de solicitare a certificatului de acciz, de completare a declaraţiei privind accizele şi modul de evidenţă a mărfurilor supuse accizelor expediate (transportate) din încăperea de acciz. Prevederile Regulamentului menţionat intră în vigoare începînd cu 1 ianuarie 2010. (Hotărîrea Guvernului nr. 843 din 18 decembrie 2009, Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 193-196 din 29 decembrie 2009).

9. A fost aprobat formularul tipizat al Informaţiei privind taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele a căror masă totală, sarcină masică pe osie sau ale căror gabarite depăşesc limitele admise, precum şi Instrucţiunea cu privire la modul de completare şi prezentare a acesteia. Modul de calculare a masei totale, a sarcinii masice pe osie şi a gabaritelor se stabilesc prin Regulamentul cu privire la autorizarea, controlul şi efectuarea pe drumurile publice a transporturilor cu greutăţi şi/sau gabarite ce depăşesc limitele admise, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 1073 din 01.10.2007. Totodată, s-a stabilit că informaţia ce urmează a fi prezentată pentru trimestrul IV al anului 2009 va include şi datele aferente subiecţilor impunerii cărora, începînd cu 21 august 2009, li s-au întocmit procese-verbale privind controlul sarcinii pe osie. (Ordinul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr. 317 din 27 noiembrie 2009, Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 174-176 din 4 decembrie 2009).

10. Guvernul a aprobat salariul mediu lunar pe economie prognozat pentru anul 2010 în cuantum de 2950 lei. Acesta se utilizează la determinarea bazei lunare maxime de calculare a contribuţiei individuale de asigurări sociale, bazei de calcul maxime a indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă, a indemnizaţiei de maternitate etc. (Hotărîrea Guvernului nr. 773 din 27 noiembrie 2009, Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 173 din 1 decembrie 2009).

11. Guvernul a aprobat Programul de stabilizare şi relansare economică a Republicii Moldova pe anii 2009-2011, prin care, întru stabilizarea şi optimizarea finanţelor publice, s-au prevăzut următoarele obiective:

  • menţinerea în perioada 2009-2011 a cotei zero la impozitul pe venitul reinvestit, cu reintroducerea acestuia din anul 2012, aplicînd o singură cotă de 10%;
  • urgentarea procesului de implementare a noului sistem de impozitare a bunurilor imobile cu destinaţie comercială industrială, garaje, loturi ale întovărăşiilor pomicole şi construcţii amplasate pe ele, bunuri imobile cu destinaţie agricolă;
  • finalizarea procesului de evaluare a caselor individuale în localităţile rurale din componenţa municipiilor Chişinău şi Bălţi etc.

De asemenea, s-au stabilit obiective pentru anii 2009-2011 ce ţin de relansarea activităţii economice, asigurarea unei protecţii sociale eficiente şi juste. (Hotărîrea Guvernului nr. 790 din 1 decembrie 2009, Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 174-176 din 4 decembrie 2009).

12. A fost aprobată şi publicată lista agenţilor economici care pot beneficia în anul 2010 de dreptul imprimării de sine stătător a facturilor fiscale pe hîrtie specială cu însemne de protecţie. (Ordinul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr. 363 din 16 decembrie 2009, Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 193-196 din 29 decembrie 2009).

13. Comisia interdepartamentală pentru maşinile de casă şi control a decis a exclude din Registrul unic al maşinilor de casă şi control modelele „VDM-261 FM”, „OMRON RS 19 MF”, „MINI-500.02 ME” şi „DATECS MP-500 SV”, stabilindu-se data de 31 decembrie 2009 ca termen-limită de utilizare a maşinilor de casă şi control de aceste modele. (Decizia Comisiei interdepartamentale pentru maşinile de casă şi control nr. 17-6/3-22/04-2009 din 19 noiembrie 2009, Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 173 din 1 decembrie 2009).

Bănci şi activitate bancară
1.
Banca Naţională a Moldovei a operat modificări şi completări la Instrucţiunea cu privire la raportarea unor operaţiuni valutare de către băncile licenţiate, aprobată prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr. 11 din 22 ianuarie 2009. Astfel, s-a introdus obligaţia băncilor licenţiate de a întocmi şi prezenta Băncii Naţionale a Moldovei Raportul privind împrumuturile/creditele aferente investiţiilor directe în Republica Moldova primite de către banca licenţiată şi Raportul privind efectuarea operaţiunilor conform contractelor de împrumuturi/credite aferente investiţiilor directe în Republica Moldova primite de către banca licenţiată. Modul de întocmire a rapoartelor menţionate, termenele de prezentare a acestora, documentele necesare a fi anexate la acestea sînt stabilite prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr. 231 din 15 octombrie 2009. Prima raportare se va efectua de către băncile licenţiate pînă la data de 10 decembrie 2009 pentru lunile ianuarie-noiembrie 2009. (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 180 din 8 decembrie 2009).

2. A fost modificat şi completat Regulamentul cu privire la modul de garantare a creditelor acordate de Banca Naţională a Moldovei băncilor nr. 38/08-01 din 15 noiembrie 1996. (Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr. 256 din 27 noiembrie 2009, Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 181-183 din 11 decembrie 2009).

Reglementări din diverse domenii
1.
În Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 193-196 din 29 decembrie 2009 a fost publicată Legea bugetului de stat pe anul 2010, fiind aprobată la venituri suma de 15.318.344,9 mii lei şi la cheltuieli – suma de 19.454.519,2 mii lei, cu un deficit în sumă de 4.136.174,3 mii lei. (Legea nr. 133-XVIII din 23 decembrie 2009).

2. A fost publicat Modul de achitare şi evidenţă a plăţilor la bugetul public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor în anul 2010 nr. 07/1-6/161 din 15 decembrie 2009. Documentul în cauză reflectă particularităţile de achitare şi evidenţă prin sistemul trezorerial al veniturilor bugetului public naţional în anul 2010. (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 191-192 din 25 decembrie 2009).

3. Entităţile raportoare (instituţiile financiare, companiile de audit, de asigurări, notarii etc.), enumerate în Legea cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului nr. 190-XVI din 26 iulie 2007, sînt obligate să informeze Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei despre orice activitate sau tranzacţie suspectă. În acest scop, Serviciul de Informaţii şi Securitate a emis Ordinul nr. 75 din 14 noiembrie 2007, prin care a aprobat Listele persoanelor şi entităţilor implicate în activităţi teroriste. Prin Ordinul Serviciului de Informaţii şi Securitate nr. 72 din 27 noiembrie 2009, listele respective au fost modificate. (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 189-190 din 22 decembrie 2009).

 

Parteneri

Donoway Partner

Premii