Vă propunem în continuare, modificările şi completările operate în legislaţie şi publicate pe parcursul lunii septembrie 2012.
Activitate de antreprenoriat
1. La 14 septembrie 1012 a fost publicată şi a intrat în vigoare noua Lege a Concurenţei nr. 183 din 11.07.2012. Legea „veche” cu privire la protecţia concurenţei a fost abrogată printr-o dispoziţie expresă a legii noi. Noul text prezintă o evoluţie calitativă şi cantitativă semnificativă a reglementării obiectului legii, în comparaţie cu legea abrogată. Principalele deosebiri care apar în noua lege a concurenţei sunt următoarele:
(Legea nr. 183 din 11.07.2012, Monitorul Oficial nr. 193-197 din 14.09.2012)
2. La 14 septembrie 2012 a fost publicată Legea insolvabilităţii în redacţie nouă, nr. 149 din 14.09.2012, care va intra în vigoare în 180 de zile de la data publicării.
Modificările cele mai importante introduse de noua lege sunt:
a) procedurile prevăzute de lege:
Spre deosebire de legea în vigoare care prevede o procedură generală de insolvabilitate şi o procedură a planului, noua lege distinge: I) procedura falimentului în procedură generală şi în procedură simplificată; şi II) procedura restructurării, inclusiv o procedură specifică accelerată de restructurare.
Procedura falimentului se aplică, de regulă, când nu se solicită aplicarea restructurării sau nu se propune în termenul procesual un plan al restructurării sau acesta nu a fost acceptat şi confirmat. În acest caz instanţa dispune desemnarea unui lichidator propus de adunarea creditorilor care valorifică şi lichidează masa debitoare. Atribuţiile administratorului insolvabilităţii încetează în momentul în care instanţa stabileşte atribuţiile lichidatorului, putând fi desemnat ca lichidator administratorul insolvabilităţii desemnat anterior. Procedura simplificată a falimentului se aplică (I) întreprinzătorilor individuali şi gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), titulari ai patentei de întreprinzător; (II) persoanelor juridice care nu deţin nici un bun în patrimoniul lor ori ale căror bunuri sunt insuficiente pentru a acoperi cheltuielile procesului; (III) societăţilor comerciale şi necomerciale dizolvate anterior formulării cererii introductive; (IV) debitorilor care nu sunt îndreptăţiţi să beneficieze de procedura de restructurare. Instanţa de insolvabilitate dispune ridicarea dreptului de administrare al debitorului şi desemnarea lichidatorului.
Restructurarea este definită drept o procedură de insolvabilitate ce se aplică debitorului în vederea achitării datoriilor lui, care prevede întocmirea, aprobarea, implementarea şi respectarea unui plan al procedurii de restructurare, incluzând, împreună sau separat: a) restructurarea operaţională şi/sau financiară a debitorului; b) restructurarea corporativă prin modificarea structurii de capital social; c) restrângerea activităţii prin lichidarea unor bunuri din patrimoniul debitorului; d) orice alte acţiuni neinterzise de legislaţia în vigoare. Restructurarea accelerată poate fi aplicată “întreprinderii aflate în dificultate financiară”, care este definită de lege ca întreprindere al cărei potenţial de viabilitate managerială şi economică se află într-o dinamică descrescătoare, dar al cărei titular execută sau este capabil să execute obligaţiile exigibile.
b) valorificarea masei debitoare
Reglementările noi detaliază procedura valorificării rapide a masei debitoare, stabilindu-se termene procesuale stricte pentru acţiuni procesuale concrete. În cel mult 10 zile de la data finalizării procesului de evaluare a masei debitoare, lichidatorul prezintă comitetului sau adunării creditorilor un raport despre evaluarea bunurilor şi metoda lor de valorificare, precizându-se modul de vânzare: în bloc sau individual, prin licitaţie publică, concurs sau negocieri directe, ori într-o combinaţie a acestor moduri. Dacă, pe parcursul a 15 zile din data prezentării raportului, comitetul creditorilor sau adunarea creditorilor nu s-a expus sau nu aprobă propunerile de valorificare a masei debitoare înaintate de lichidator, acesta este în drept să se adreseze instanţei de insolvabilitate pentru confirmarea acestor propuneri. În acest caz, odată cu aprobarea raportului, valorificarea masei debitoare se face sub controlul instanţei de insolvabilitate. Sunt detaliate regulile de petrecere a licitaţiei primare, licitaţiei repetate, licitaţiei cu reducere, vânzării prin concurs (care anterior nu era reglementat) şi vânzării prin negocieri directe, precum şi modalităţile de vânzare în funcţie de tipul bunului (valori mobiliare; cote-părţi din capitalul social; poprirea şi vânzarea bunului litigios sau cesiunea creanţei; vânzarea întreprinderii etc.).
c) tabelele creanţelor
În funcţie de faza procesului, se vor distinge 3 forme de tabele a creanţelor: (I) tabelul preliminar al creanţelor – întocmit de administratorul provizoriu, în perioada de observaţie potrivit actelor debitorului; (II) tabelul definitiv al creanţelor – administratorul insolvabilităţii/lichidatorul va indica toate creanţele înaintate împotriva patrimoniului debitorului la data intentării procedurii de insolvabilitate sau a procedurii simplificate a falimentului până la alegerea procedurii de desfăşurare a procesului de insolvabilitate. Tabelul include toate creanţele înaintate împotriva patrimoniului debitorului la data intentării procedurii de insolvabilitate sau a procedurii simplificate a falimentului, inclusiv creanţele acceptate în tabelul preliminar; şi (III) tabelul definitiv consolidat – în timpul reorganizării, falimentului sau procedurii simplificate de faliment. Acest tabel este utilizat pentru scopurile distribuirii finale, consemnarea judecătorului având efectul unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile pentru toate creanţele validate, conform valorii şi rangului lor.
d) creanţele contestate
Este stabilit un termen restrâns de 3 zile până la data şedinţei fixate pentru examinarea valabilităţii creanţelor incluse în tabelul definitiv pentru înaintarea contestaţiilor de către debitor şi creditori împotriva creanţelor indicate de administratorul insolvabilităţii/lichidator în tabelul definitiv. Contestaţiile înaintate după termenul prevăzut se declară tardive şi se restituie fără a fi examinate. Instanţa de insolvabilitate soluţionează contestaţiile în şedinţă de validare sau în cadrul unei alte şedinţe speciale.
e) înaintarea tardivă a creanţelor
Cu excepţia cazului în care notificarea intentării procesului s-a făcut cu încălcarea prevederilor legii, titularul de creanţe anterioare intentării procesului, care nu depune cerere de validare a creanţelor până la expirarea termenului de înaintare a creanţelor prevăzut prin hotărârea instanţei de insolvabilitate, este decăzut din majoritatea drepturilor inclusive de a participa la distribuirile de sume sau de a-şi realiza creanţele împotriva debitorului, a membrilor ori asociaţilor acestuia. În cazuri excepţionale, dacă se constată că termenul de înaintare a creanţelor nu este respectat din cauza unor circumstanţe legate de persoana creditorului sau de obiectul creanţei ori dacă nu s-a respectat procedura de notificare a intentării procesului, instanţa de insolvabilitate repune în termen, prin încheiere, cererea de admitere a creanţelor. Încheierea poate fi supusă recursului.
f) moduri de desfăşurare a adunării creditorilor
Adunarea creditorilor (cu excepţia adunării de raportare şi şedinţei de validare) pot avea loc prin corespondenţă sau în formă mixtă. Se permite exprimarea votului prin corespondenţă cu semnătura certificată şi atestată de conducătorul persoanei juridice sau legalizată de notarul public sau cu aplicarea semnăturii electronice (digitale) în conformitate cu Legea cu privire la documentul electronic şi semnătura digitală.(Legea nr. 149 din 29.06.2012, Monitorul Oficial nr. 193-197 din 14.09.2012)
3. Prin completarea Legii nr. 845 din 03.01.1992 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi, asociaţiile de economii şi împrumut şi asociaţiile de microfinanţare au fost excluse din rândul agenţilor economici obligaţi să instaleze terminale POS pentru efectuarea operaţiunilor economice. Modificarea a intrat în vigoare la 14.09.2012.(Legea nr. 178 din 11.07.2012, privind modificarea şi completarea unor acte legislative, Monitorul Oficial nr. 190-192 din 14.09.2012)
4. Legea cu privire la societăţile pe acţiuni nr. 1134 din 02.04.1997 şi Legea cu privire la întreprinderea de stat nr. 146 din 16.06.1994 au fost completate cu prevederi care, obligând întreprinderile vizate să prezinte Ministerului Finanţelor copii ale raportului anual auditorului, sunt menite să consolideze capacitatea de control a statului asupra cotelor de proprietate din societăţile cu capital de stat.(Legea nr. 178 din 11.07.2012, privind modificarea şi completarea unor acte legislative, Monitorul Oficial nr. 190-192 din 14.09.2012)
Piaţa de capital
1. La 14 septembrie 2012 a fost publicată Legea privind piaţa de capital, nr. 171 din 11.07.2012, care va intra în vigoare în 12 luni de la data publicării. Modificările cele mai importante introduse de noua lege sunt:
(Legea nr. 171 din 11.07.2012, Monitorul Oficial nr. 193-197 din 14.09.2012)
Modificările legislaţiei fiscale, vamale
1. Punctul 6) al art. 103 al Codului Fiscal, ce descrie livrările de mărfuri şi servicii scutite de TVA, a fost completat cu prevederi conform cărora serviciile acordate de către administratori (lichidatori administratori fiduciari, administratori provizorii) ai proceselor de insolvabilitate, de restructurare judiciară, de faliment şi de lichidare, sunt, de asemenea, scutite de TVA. Modificările intră în vigoare la 14.02.2013.(Legea nr. 164 din 11.07.2012, privind modificarea şi completarea unor acte legislative, Monitorul Oficial nr. 190-192 din 14.09.2012)
2. Prin Legea nr. 178 din 11.07.2012, Parlamentul a aprobat modificările şi completările la legislaţia fiscală şi vamală a Republicii Moldova.
Printre cele mai importante amendamente, menţionăm următoarele:
a) Impozitarea veniturilor din royalty si dobânzi
- persoanele rezidente ce practică activitatea de întreprinzător – nu se va reţine un impozit pe venit la sursa de plată;
- persoanele fizice rezidente – se va aplica un impozit pe venit cu reţinere finală, la cota de 12%, fără includerea acestor venituri în venitul brut al persoanelor fizice.
b) Modificări aferente impozitului pe venitul din activitatea de întreprinzător
c) Modificări aferente impozitului pe venitul persoanelor fizice
Începând cu 1 ianuarie 2013, cota de 18% a impozitului se va aplica venitului impozabil ce depăşeşte 26.700 MDL (comparativ cu 25.200 MDL in prezent).
De asemenea, scutirile anuale de care vor putea beneficia persoanele fizice rezidente se vor majora, după cum urmează:
d) Metode indirecte de estimare a venitului impozabil al persoanelor fizice
Din 14 septembrie 2012 au fost introduse o serie de modificări privind aplicarea metodelor indirecte de estimare a venitului impozabil al persoanelor fizice. Cele mai importante amendamente se referă la următoarele aspecte:
d) Taxa pe valoarea adăugată (TVA)
Printre cele mai importante amendamente referitoare la TVA menţionăm următoarele:
Modificarea cotelor TVA începând cu 1 ianuarie 2013:
-zahărul din sfeclă de zahăr importat şi/sau livrat pe teritoriul ţării;
- producţia din fitotehnie şi horticultura în formă naturală şi producţia din zootehnie în formă naturală, masă vie şi sacrificată, produsă şi livrată pe teritoriul ţării.
e) Restituirea TVA
Codul Fiscal a fost completat cu 2 articole noi – 1012 şi 1013 , respectiv:
Conform art. 1012 al CF, se va restitui 60% din valoarea TVA aferentă livrărilor din producţia din fitotehnie, horticultură şi zootehnie, potrivit modului stabilit de Guvern, într-un termen de maximum 30 de zile. Vor beneficia de restituirea TVA agenţii economici producători agricoli care, începând cu 1 ianuarie 2013, livrează în Moldova producţie proprie din fitotehnie şi horticultură în formă naturală, sau producţie proprie din zootehnie în formă naturală, masă vie şi sacrificată.
Conform art. 1013al CF, agenţii economici care nu sunt înregistraţi ca plătitori de TVA şi care începând cu 1 ianuarie 2013 vor efectua investiţii (cheltuieli) capitale în autovehicule pentru transportul a minimum 22 de persoane, cu excepţia şoferului, vor beneficia de restituirea TVA aferentă acestor investiţii capitale. Restituirea TVA se va efectua într-un termen ce nu depăşeşte trei perioade fiscale după perioada în care au fost efectuate investiţiile. Restituirea TVA în ambele cazuri de mai sus poate fi efectuată, la cererea agenţilor economici, în contul stingerii datoriilor acestora (sau ale creditorilor lor), sau în contul viitoarelor obligaţii ale acestora faţă de bugetul public naţional sau prin transfer în contul bancar al agenţilor economici.
f) Modificări în lista documentelor ce confirma dreptul la restituirea TVA
Au fost excluse anumite documente justificative pentru confirmarea livrărilor la export prin intermediul postei (de exemplu, confirmarea destinatarului privind recepţionarea mărfurilor si confirmarea operatorului privind recepţionarea mărfurilor).
g) Înregistrarea facturilor fiscale in Registrul electronic
g) Regimul scutirii de TVA
Începând cu 1 ianuarie 2013, nu se va mai aplica scutirea de TVA pentru activele materiale pe termen lung destinate introducerii în capitalul statutar (social).
Mărfurilor autohtone anterior exportate şi reintroduse în Moldova în termen de trei ani nu li se aplică TVA, cu condiţia ca la momentul exportului valoarea TVA pentru marfa respectivă să nu fi fost restituită. Dovada nerestituirii se face prin certificatul emis de către inspectoratul fiscal de stat teritorial în administrarea căruia se află contribuabilul sau de către IFPS, după caz.
h) Locul prestării serviciilor în scopuri TVA
S-a specificat locul prestării serviciilor pentru furnizarea informaţiilor prin centrele de informare telefonică stabilite la subclasa 74.86.0 a Clasificatorului activităţilor economice din Moldova. Locul prestării acestor servicii se consideră sediul beneficiarului, iar în cazul în care acesta lipseşte, reşedinţa acestuia.
i) Accize
Au fost operate o serie de modificări majore care vizează accizele. Printre cele mai importante menţionăm:
j) Administrarea fiscală şi contravenţională
Toate modificările menţionate aferente administrării fiscale şi contravenţionale au intrat în vigoare la 14 septembrie 2012.
k) Impozitul pe bunurile imobiliare
l) Taxele rutiere
- pentru semiremorci cu o capacitate de ridicare înscrisă în certificatul de înmatriculare de peste 20 tone – taxa se va micşora la 2.000 MDL per autovehicul;
- pentru autoremorchere şi tractoare – taxa se va micşora de la 1.000 MDL la 500 MDL per autovehicul;
pentru autocamioane cu o masă totală înscrisă în certificatul de înmatriculare de până la 1,6 tone inclusiv – taxa se va majora la 450 MDL per autovehicul, iar pentru cele cu o masă totală de la 1,6 tone la 5 tone inclusiv – se va majora până la 750 MDL per autovehicul.
l) Amendamente la legislaţia vamală
Au fost introduse anumite modificări cu privire la reglementările vamale, şi anume:
m) Modificări privind plata indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă şi a altor prestaţii de asigurări sociale
Începând cu 1 ianuarie 2013, plata indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă se va efectua de către:
n) Modificări privind desfăşurarea activităţii de întreprinzător în baza patentei de întreprinzător
Garantarea executării obligaţiilor civile
1. Legea nr. 1453-XV din 8 noiembrie 2002 cu privire la notariat a fost completată cu o serie de prevederi care sunt menite să asigure o procedură rapidă şi facilă de stingere a obligaţiilor creditorilor, prin investirea cu forţă executorie a actelor autentificate notarial, la solicitarea părţilor. În rezultatul modificărilor, odată introdusă formula executorie în actul autentificat notarial, acesta obţine putere de document executoriu la data exigibilităţii creanţei. Modificările intră în vigoare la 14.02.2013.(Legea nr. 164 din 11.07.2012, privind modificarea şi completarea unor acte legislative, Monitorul Oficial nr. 190-192 din 14.09.2012)
2. În legătură cu modificarea Legii cu privire la notariat nr. 1453 din 08.11.2002, au fost operate modificări şi la Legea cu privire la ipotecă nr. 142 din 26.06.2008. Astfel, legea a fost completată cu art. 331, ”Executarea dreptului la ipotecă în temeiul actului notarial investit cu formulă executorie”. Modificările aduse legii nr. 1453/2002 detaliază garantarea executării dreptului de ipotecă în temeiul actului notarial investit cu formulă executorie fără adresarea cererii în instanţa de judecată pentru a obţine ordonanţă sau hotărâre judecătorească. Modificările intră în vigoare la 14.02.2013. (Legea nr. 164 din 11.07.2012, privind modificarea şi completarea unor acte legislative, Monitorul Oficial nr. 190-192 din 14.09.2012)